dimecres, 29 d’octubre del 2008

Personalització

Els mitjans de comunicació tradicionals ja estan presents a Internet i no poden tancar els ulls davant les especificats que aquesta plataforma comporta, on les eines de creació estan a l’abast de qualsevol ciutadà. Aquest ja no busca únicament la lectura de la informació; l’interessa el comentari, la modificació, l’ampliació, en definitiva, el diàleg amb aquesta. Per tant, no és estrany, tal com se’ns informa a Nosotros, el medio, l’elevat ús que han experimentat els weblogs. A través d’aquests accedim a una major profunditat en la informació (el “tractament passional” de l’autor, entenent que és un tema que li agrada, comporta major credibilitat). Aquesta petita revisió de la funció del weblog em serveixen per mostrar com l’elevada presència i ús d’aquests posen de relleu la importància de connectar amb la persona, ja no amb la massa (idea que també s’apunta a Nosotros, el medio). D’aquí se’n deriva l’aposta dels mitjans per a la personalització de la pàgina (en major o menor nivell), sent un primer pas per a que el lector observi aquesta com personal i del seu exclusiu interès. L'opció de personalització es sol centrar en una sèrie de punts (intentaré complementar la llista d’elements per personalitzar que ens presentava el nostre company Jose):

- Col·locació dels blocs claus segons el nostre gust. Així, per exemple, elmundo.es, ens dóna l’opció de situar els blocs essencials (Última hora, fotos del día, 60 segundos, hemeroteca –buscar en Internet o en el propio medio-, salud, tecnología, deportes, el tiempo...) al nostre gust. A més d’aquests “blocs de base”, podem afergir-hi altres opcions referents al món del motor, l’horòscop, l’ edició impresa de El mundo, sortejos, serveis (diccionari, traductor...), comunitat (xarles, encontres...), blogs, RSS...

- També cal observar les diferents versions que del mitjà es presenten, com clars indicadors de personalització; elpais.com és un dels mitjans que ofereix una major oferta de versions per gaudir d’aquest: en “pda, psp, en tu móvil, 24 horas (para imprimir), extra (por ordenador), en tu web, podcast (audio), RSS/XML”; és interessant tenir en compte les versions que només aposten pel so o la imatge. Per exemple, en elmundo.es se’ns ofereix l’opció de la “portada en audio” mentre que en elpais.com se’ns presenta la possibilitat de “la actualidad en vídeos”.

- L’opció de convertir la web en pàgina d’inici del navegador

- La possibilitat d’afegir la web al llistat de preferits

- Particularitats d’alguns mitjans, com és el cas de elpais.com, d’oferir l’edició nacional o l’edició global o de proposar la creació d’una “carpeta” que et permet arxivar totes les teves intervencions en el citat mitjà
Ariadna Alfonso Salvá