dimecres, 29 d’octubre del 2008

2) Cercadors interns

A continuació us faig un resum de l’article “Normas básicas de usabilidad para buscadores internos” de Toni Vicens Arasanz (http://www.evolucy.com/esp/columns/20021024_usabilidad_buscadores.html).

Aprofito, també, per recomanar-vos la pàgina web de l’empresa Evolucy (http://www.evolucy.com/cat/index.html), consultors experts en usabilitat. Hi ha molts recursos i mostres de qüestionaris d’usabilitat que ens poden interessar.

Segons dades de Jakob Nielsen, més de la meitat dels usuaris intenten obtenir la informació que busquen a través dels cercadors interns d’una pàgina. Per tant, aquesta aplicació és el primer contacte que tenen amb el lloc web.

Tal com es diu en aquest informe “els cercadors interns són una eina crucial per a què els usuaris trobin els continguts que cerquen en la pàgina. Així doncs, la seva usabilitat condiciona significativament a la usabilitat global del web”.

La usabilitat del cercador intern d’una pàgina té en compte els següents criteris: ha de ser “fàcil, intuïtiva, ràpida, robusta i efectiva”. En cas de que aquest no sigui així, els usuaris tindran una impressió del web negativa.

Per a l’avaluació de la usabilitat, tindrem en compte 2 aspectes:

1) INTERFÍCIE DE RECERCA: és la zona on l’usuari escriu les seves necessitats de cerca.

- Ha de ser accessible des de totes les pàgines: com que no se sap per quina pàgina entrarà l’usuari, és millor que sigui a totes elles.

- Localització visual fàcil: l’usuari no pot perdre el temps buscant-ne la ubicació, per això, es prioritzarà que sigui en un lloc fix.

- Interfície estàndard: composta per un camp de text i un botó al costa on hi diu “Cercar”. Incloure-hi més opcions pot abocar a la confusió de l’usuari.

- Camp de text suficientment ample: indica que es pot escriure més d’una paraula, i permet revisar l’ortografia fàcilment, en cas d’error.

- Cerques per defecte no acotades ni a seccions o subsites, dates concretes, ni a cap altre aspecte.

- Pàgina de cerca avançada: aquestes opcions seran agrupades en una pàgina apart, recollides de manera compacte i unificada. És aquí on s’ha d’oferir la possibilitat de realitzar les cerques acotades.

- Cerca a Internet: no s’ha d’oferir la possibilitat de buscar per tot l’Internet des del cercador del web.


2) PÀGINA DE RESULTATS: ha d’exposar de manera clara la informació necessària de manera que l’usuari decideixi amb facilitat si la informació rebuda és del seu interès, o no.

- Text dels links als resultats: el text de l’enllaç a de permetre a l’usuari relaitzar una primera tria dels resultats que més l’interessen.

- Resum del document: que ha de permetre a l’usuari fer-se una idea de si el resultat és rellevant per a la seva cerca, sense necessitat d’obrir l’enllaç.

- Èmfasis sobre els termes cercats: el fet de ressaltar les paraules buscades, ajuda a fer-se una idea més “escaneritzada” dels resultats.

- Formats diferents a HTML: convé advertir dels documents que no corresponen a aquest format.

- Informació adicional: pot ser útil en determinades circumstàncies (URL, mida del document, data de la última modificació, idioma, secció a la qual es troba,...).

- No repetir resultats.

- Cerques buides: davant el missatge “no es troben resultats” és important oferir una alternativa a l’usuari. Per això, és important visualitzar l’arbre de navegació del web.

- Reformulació de la cerca: és important mostrar la interfície de recerca en la pàgina de resultats, per si aquelles opcions ofertes no resulten satisfactòries per a l’usuari.

A partir d’aquí, podem discutir aquests criteris i aspectes, per tal d’acabar formulant la pregunta que inclourem en el nostre qüestionari.


Salutacions.
Eloi Hernàndez i Mosella.