dissabte, 25 d’octubre del 2008

Anàlisi dels elements interactius als mitjans

Per tal de poder fer una correcta avaluació del criteri d’Interactivitat als mitjans de comunicació digitals, una primera aproximació al objectiu d’aquesta fase (construir un formulari de set preguntes), seria la concreció dels aspectes a analitzar.

Un altre dels aspectes a tenir en compte per tal de començar a formular el qüestionari, a part dels ja analitzats com la participació i els filtres, podria ser la diversitat d’elements interactius al web.
Els mitjans de comunicació digitals, i també els blogs han donat la volta al periodisme tradicional. La incorporació de molts elements interactius han permès que les lectures en els diaris digitals siguin molt més amenes. Permeten al lector comentar les notícies que més li han interessat. Els mitjans, d’aquesta manera aconsegueixen conèixer l'opinió dels lectors sobre determinats temes, permetent-los-hi així, saber quins són els temes que més interessen al públic. Però també podem trobar-nos la possibilitat de comentar les nostres opinions o impressions als propis periodistes que han realitzat les notícies a través dels blogs.

O podem anar més enllà. Quantes persones desitjarien preguntar-li qualsevol cosa al seu personatge preferit, polític, esportista...? Els lectors, gràcies als elements interactius, poden fer-los les seves preguntes, a través d’entrevistes digitals o xats i videoxats, que permeten sovint alguns mitjans. Altres recursos utilitzats són els tests o qüestionaris, ja siguin per a saber fins que punt la gent està informada per a estudis posteriors. Tenir en compte també les típiques enquestes que els diaris desprès aprofiten per publicar-les en paper.
Altres elements interactius són els clips de vídeo o so que proporcionen aquests mitjans, l’actualització minut a minut de l’actualitat. Els mitjans gràfics, les referències i el seguit de enllaços a notícies anteriors o relacionades. Valorar el nivell de personalització del web, és a dir, si ens permet modificar continguts o visualització dels mateixos. Destacar també si es disposa de motor de cerca, per tal d’accedir a la consulta de notícies, imatges, vídeos o clips de so de l’hemeroteca del propi mitjà.

Segurament la tecnologia seguirà proporcionant-nos més elements que afegir las diaris digitals, i els exposats anteriorment són només el principi.

Francesc Teixidó Sanjuan