dijous, 30 d’octubre del 2008

Personalització de continguts

En un lloc web, els interessos i objectius de l’empresa són els que determinen en últim terme què permetrà personalitzar, per a què i a quins usuaris dirigeix cada proposta. Es pot permetre la personalització de la interfície, una eina molt útil, per exemple, en portals horitzontals on la pàgina d’inici conté múltiples enllaços a continguts; el sistema pot reconèixer a l’usuari i oferir-li serveis a mida; i també es pot permetre la personalització de continguts, per evitar que arribi a l’usuari un excés d’informació no pertinent, que no l’interessa.

Les funcionalitats de personalització més usuals són les que permeten modificar l’aspecte de continguts i serveis, dels elements de navegació o dels enllaços a continguts interns o externs al propi lloc web. Però, al marge de que sempre es poden oferir aquestes eines més o menys estàndards de personalització, si es vol aprofundir més en l’oferta de serveis atenent al perfil de l’usuari, s’ha de conèixer l’audiència, sempre respectant el dret a la intimitat, i estar atents als canvis de comportament, per poder adaptar-se a les noves necessitats.

En el cas dels mitjans d’informació, la possibilitat de que un usuari pugui rebre, per diferents canals, puntualment les notícies dels temes que són del seu interès, seleccionades, és una eina molt valorada en un entorn d’excés d’informació. D’altra banda, facilitar la recuperació d’informació mitjançant cercadors que poden recordar les darreres consultes de l’usuari o, fins i tot, configurar l’enviament d’informació d’acord amb elles; o donar accés a l’hemeroteca o a l’arxiu d’imatges, també són eines que permeten fidelitzar als usuaris i evitar que utilitzin altres eines de recuperació d’informació alienes als propis mitjans.

Rosa Fernández Rodríguez