divendres, 24 d’octubre del 2008

Complementant conclusions sobre els filtres i eines de participació


Seguint la recomanació de l’Eva i complementant la bona conclusió que ha realitzat l’Arantxa, intentaré resumir de manera esquemàtica els punts a analitzar en quan als filtres així com incloure algunes novetats que en la meva darrera aportació no vaig comentar (tota la informació respecte als filtres ha estat extreta de la lectura del capítol 4 de Nosotros, el medio).

Filtres

- Necessitat de registrar-se: registre gratuït o no
- Un cop registrat, qui posa el límit a la nostra participació? Distingir si ens topem amb la presència d’un:

o Editor (a l’igual que ens els mitjans tradicionals)
o Moderador de la comunitat virtual que ens condueix cap el que és oportú o no en l’espai de participació
o Tota la comunitat virtual intervé en el que és adequat o no com a contingut: existència classificacions realitzades pels usuaris, que ajuden a detectar la “bona informació” i a que els membres més valorats de la comunitat assoleixin notorietat i assumeixin rols més importants dintre aquesta; l’existència “d’una xarxa de confiança” que imita el “boca a boca” de la realitat. En aquesta línia, Nosotros, el medio també fa referència, com indicador de qualitat, a la valoració dels hipervincles des del número de vegades “clicats” (número de vots, sent molt bona l’aplicació de Google que valora millor els vots que provenen d’una “pàgina correcte”, ja que a vegades, número de vots, no té perquè portar major qualitat). També “l’igualitarisme” en la creació d’informació, així com la “intimitat” i “passió” (per la temàtica) de la majoria d'històries explicades complementada amb el "temps de resposta" de l'usuari ens poden ajudar a adoptar una actitud bona de confiança, i per tant, ajudar a la comunitat en la seva valoració de la informació i per tant, de la persona que hi ha al darrera d'aquesta. Però aquests termes últims, així com el tema dels hipervincles, és més difícil d’analitzar, més abstracte, així que em centraria en les classificacions (ex. “Lo más leído”) o amb l’existència de “xarxes de confiança”.

* L’elecció d’un moderador o de la figura de la comunitat virtual com a interventora pel bon funcionament no té perquè excloure a cap dels dos en un mateix espai internauta.

En quan a la llista esquemàtica d’eines de participació realitzada per l’Arantxa trobo que està molt bé i només m’agradaria afegir que tinguem en compte en l’apartat de contacte, si aquest es recorda contínuament, apareixent cada notícia amb l’e-mail del redactor, per exemple o pel contrari, hi ha un únic espai de contacte amb la institució. Tampoc m’agradaria que ens oblidéssim de l’aplicació del lector RSS.

Ariadna Alfonso Salvá