M'ha semblat molt interessant el tema que ha posat a debatre l'Ariadna, que és la publicitat interactiva, ja que per mi resulta una gran temàtica, perquè estudio Publicitat I RRPP.
Primerament, la publicitat interactiva aporta un canal de tornada efectiva i instantani. Aquesta és, possiblement, la seva gran aportació a aquest sector: la capacitat d'entaular un diàleg que es desenvolupa en magnituds de temps molt inferiors a les de la publicitat tradicional. I amb aquest canvi apareixen altres canvis de percepció sobre el receptor. Quan es parla de receptors en mitjans tradicionals s'acostuma a utilitzar la paraula espectador (sobretot perquè la televisió és el mitjà per excel·lència i és el punt de referència per als altres). En el sector de la publicitat interactiva, se'ls coneix com usuaris. La distinció pot semblar irrellevant; pot ser que sigui motivada per un acostament a les maneres d'expressió del desenvolupament de programari, però és des del meu punt de vista, significativa. El receptor no es limita a rebre, sinó que usa, utilitza, manipula, experimenta…, en definitiva, es relaciona a un nivell molt més profund.
A mode d'exemple, trobem que la televisió interactiva ens presenta una televisió en la qual el comandament a distància no només serveix per a canviar de canal, sinó que fa desaparèixer al televident passiu i crea un que exerceix cert poder sobre la màquina. D'una banda, la programació és controlable i, per una altra, la publicitat adquireix el tret de ser també receptiva i de nou, el mitjà permet el diàleg que caracteritza la publicitat interactiva.
A diari estem llegint notícies de l'Associació Europea de Publicitat (EIAA) que afirmen que la inversió publicitària en mitjans digitals està en augment, i el referent amb la tradicional està decreixent. I és un procés lògic, els anunciants segueixen a les audiències, i aquestes sembla que es declinen cada vegada més pels mitjans digitals.
Dins de la publicitat interactiva, trobem diversos models, dels quals el que m'ha semblat més adient per analitzar als mitjans digitals és la publicitat personalitzada. Aquest model permet mostrar als usuaris publicitat afí al seu perfil, de manera que els anunciants puguin dirigir-se a un grup d'usuaris de perfil "jove emprenedor" o "esports d'aventura", a més de discriminar-los també en funció de la seva localització.
No obstant, també hi ha la publicitat contextual que consisteix a dirigir la publicitat segons al context en el qual es va a mostrar. A tall d'exemple, si l'usuari es troba visualitzant un contingut de tipus esdeveniment esportiu, els continguts publicitaris a mostrar en aquest moment han d'estar relacionats amb premsa esportiva o afí al perfil esports, marques d'equipament esportiu, servei de menjar ràpid a domicili, altres esdeveniments esportius, etc.
Crec que és un gran tema a tenir en compte, alhora d'analitzar els mitjans digitals.
Arantxa Palacin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada